علل عدم تمرکز حین مطالعه

مطالعه روزانه یکی از بهترین عادت هایی است که هر شخص لازم است به سراغ آن رود. عدم تمرکز، از دلایل اصلی عدم توجه به مطالعه روزانه است. در این مقاله به بررسی عواملی که سبب عدم تمرکز حین مطالعه می‌شوند، خواهیم پرداخت.

مهرداد عامری

میزان مطالعه

فهرست مطالب

مطالعه چه از نوع علمی و چه با محوریت آزاد، یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌هایی است که هر فرد زمانی را طی روز به آن اختصاص دهد. بسیاری از افراد تمایل زیادی به مطالعه دارند، اما شاید دلیل اینکه به صورت مداوم به سراغ آن نمی‌روند، بحث عدم تمرکز کافی حین مطالعه است. این افراد که تعداد زیادی را شامل می‌شوند، بعد از شروع مطالعه و گذشت تنها چند دقیقه، دچار پرش ذهنی شده و به موضوعات دیگری فکر می‌کنند. تلاش برای بازگشت به تمرکز برای دفعات دیگری ادامه خواهد داشت، اما نتیجه همچنان عدم تمرکز است. همین موضوع سبب می‌شود تا از مطالعه روزانه دوری کرده و زمان خود را صرف کارهای دیگری کنند. در این مقاله قصد داریم عواملی که می توانند سبب عدم تمرکز حین مطالعه شوند را بررسی کنیم.

فعالیت زیاد روزانه در شبکه های اجتماعی

در دنیای امروز، یکی از مواردی که سبب عدم تمرکز زیاد چه حین مطالعه و چه کارهای دیگر می‌شود، فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی گوناگون است. در حقیقت به دلیل اینکه فرد طی روز دچار بمباران محتوایی می‌شود و این محتواها موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند، ذهن به مرور و با گذشت زمان آشفته خواهد شد و برخورد با مسائل گوناگون طی زندگی روزمره می تواند در ذهن ما ارتباطی را با محتواهایی که در گذشته دیده ایم ایجاد کند. سعی کنید تا تا جای ممکن زمان فعالیت خود در شبکه های اجتماعی را کاهش دهید و تا چند ساعت قبل از شروع مطالعه، به سراغ شبکه اجتماعی خاصی نروید. در چنین حالتی ذهن شما آمادگی بهتری جهت مطالعه خواهد داشت.

شلوغ بودن محیط مطالعه

یکی از رایج‌ترین عوامل که باعث برهم خوردن تمرکز شما حین مطالعه می‌شود، شلوغی میز و محل مطالعه است. در حقیقت اگر پرش ذهنی زیادی را حین مطالعه تجربه می‌کنید، سعی کنید میز خود را کاملا خلوت کنید تا اجسامی که می‌توانند تمرکز شما را برهم زنند نزدیک‌تان نباشند. همچنین بهتر است تلفن همراه خود را در جایی دور از خود قرار دهید. از صداهای محیط اطراف نیز غافل نشوید. انتخاب یک محیط ساکت و آرام در حفظ تمرکز شما تاثیر چشم‌گیری دارد.

استرس

استرس یکی از عواملی است که بهم ریختگی تمرکز را افزایش می‌دهد. افرادی که به شدت استرس دارند، معمولاً نمی‌توانند به خوبی مطالعه کنند و ممکن است به دلیل تمرکز کمتر، اشتباهات بیشتری را در کارهای خود انجام دهند. سعی کنید در جهت درمان استرس خود تلاش کنید زیرا این موضوع نه تنها تمرکز حین مطالعه، بلکه ابعاد دیگر زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خستگی

خستگی یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث بهم ریختگی تمرکز شود. زمانی که فرد به دلیل فعالیت روزانه خسته است، تمرکز کمتری دارد. اگر این خستگی از نوع ذهنی باشد باز عدم تمرکز بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. بهتر است در ساعاتی از روز که دچار خستگی نیستید، اقدام به مطالعه نمایید. در چنین حالتی مطالعه برای شما تبدیل به یک امر لذت بخش خواهد شد و تمرکز شما نیز در حد قابل قبول خواهد بود.

مطالعه با سرعت پایین (کندخوان بودن)

سرعت خیلی پایین نیز سبب از دست دادن تمرکز حین مطالعه خواهد شد. سعی کنید یک سرعت نه خیلی کند و نه خیلی تند را حین مطالعه به دست آورید. سرعت مطالعه باید به حدی باشد که ذهن شما درگیر مطالب شود و به دلیل کندخوانی، تمرکز خود را از دست ندهید و نیز نباید به حدی تند باشد که چیزی از متن مورد مطالعه را درک نکنید.

مطالعه با چشم

بسیاری افراد با چشم خود مطالعه می‌کنند. در صورتی که شما نیز مطالعه چشمی دارید و دچار عدم تمرکز حین مطالعه می‌شوید، سعی کنید با یک خودکار، نشانه‌گر و یا حتی انگشت خود، خطوط را دنبال کنید. این کار سبب می‌شود مطلب را گم نکرده و تا حد بسیار زیادی متمرکز باقی بمانید.

نداشتن زمان مشخص برای مطالعه

بسیاری از افراد، زمانی که به یک کار به خصوص عادت می‌کنند، در صورتی که زمان آن کار برایشان مشخص و ثابت شود، به مرور نتیجه بهتری را به دست می‌آورند. در حقیقت اگر شما به مرور به داشتن یک ساعت مشخص برای مطالعه عادت کنید، ذهن شما حین نزدیک شدن به ساعت مذکور، آمادگی بهتری را جهت مطالعه خواهد داشت. مانند یک ورزشکار که لازم است طبق یک برنامه و ساعت مشخص به تمرینات خود بپردازد. سعی کنید به مرور به داشتن یک ساعت مشخص جهت مطالعه روزانه عادت کنید.

گرسنگی و تغذیه نامناسب

یکی دیگر از عوامل بهم ریختگی تمرکز حین مطالعه، تغذیه نامناسب و نیز شروع مطالعه با حالت گرسنگی است. در حقیقت اینکه قبل از مطالعه چه غذایی خورده باشید و یا حتی گرسنه بودن شما بر کیفیت مطالعه و نیز حفظ تمرکز موثر است. مصرف بیش از حد غذاهای کربوهیدراتی مانند برنج سبب خواب آلودگی شما خواهند شد. پس بهتر است بعد از مصرف چنین غذاهایی آن هم به حد زیاد، بلافاصله به مطالعه نپردازید. همچنین گرسنگی نیز سبب می‌شود نتوانید به درستی مطالب را دنبال کنید. بنابراین، نسبت به تغذیه خود و تاثیر آن بر تمرکز حین مطالعه توجه کافی را به خرج دهید.

جمع بندی

توجه داشته باشید که رسیدن به بالاترین سطح از تمرکز نیازمند تمرین و آزمون خطا بسته به شرایطی که دارید است. در حقیقت افراد به دلیل شرایط متفاوتی که دارند، از جنبه های متعددی می‌توانند دچار بهم ریختگی ذهن و عدم تمرکز شوند. لازم است با صبوری در جهت رفع این مشکل تلاش کرده و از افراد متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید. رسیدن به تمرکز کافی و عادت به مطالعه روزانه، باعث پیشرفت با سرعت بیشتر و رسیدن به آگاهی کافی در زندگی خواهد شد. بنابراین، اگر از مطالعه روزانه دوری می‌کنید و عدم تمرکز مانع اصلی شماست، حتما در جهت رفع این مشکل تلاش کنید تا هرچه زودتر بتونید به جمع افراد کتاب‌خوان و عاشق مطالعه بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *