۱۰ عامل شکست کسب و کارهای نوپا

کسب و کارهای کوچک در ابتدای مسیر خود با ریسک های متعددی مواجه می‌شوند که عدم توجه کافی به آن‌ها می توانند سبب شکست های بزرگی شود. در این مقاله به بررسی ۱۰ عامل شکست این کسب و کارها در ابتدای مسیر خود می‌پردازیم.

مهرداد عامری

میزان مطالعه

فهرست مطالب

راه اندازی کسب و کار علی رغم جذابیت هایی که دارد، می تواند همراه با سختی ها و چالش های متعددی باشد. چالش هایی که در صورت عدم توانایی مقابله با آن ها، سبب هدر رفتن سرمایه و انگیزه افراد تیم و نیز شخص کارآفرین خواهد شد. درصد زیادی از کسب و کارها به موفقیت دلخواه خود دست پیدا نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌گردد تا افراد کمی مجدد وارد مسیر راه اندازی کسب و کار شوند. باید به این موضوع توجه داشت که عدم توجه به آموزش مناسب و اصول راه اندازی کسب و کار، اصلی‌ترین عامل موثر در شکست این مسیر است. در این مقاله قصد داریم ۱۰ عامل شکست در ابتدای کسب و کار را بررسی کنیم.

۱۰ عامل شکست در کسب و کار

قطعا عواملی که باعث عدم موفقیت یک بیزینس می‌شوند بسیار زیاد هستند، اما اگر تازه کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، مواردی که در ادامه موردی بررسی قرار می‌گیرند، می تواند ریسک شکست را برای شما تا حد زیادی کاهش دهد.

۱) نداشتن بیزینس مدل و بیزینس پلن مناسب

بیزینس مدل فرمول کسب و کار شما و بیزینس پلن، نقشه راهی است که باید در مسیر کسب و کار خود طی کنید. بسیاری از افراد بدون اینکه بیزینس مدل و نیز بیزینس پلن مناسبی را طراحی کنند، مسیر کاری و ساخت و ساز زیربنای تجارت خود را شروع می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی، مسیر درآمد قطع شود و یا حتی ممکن است آن کسب و کار اصلا به درآمد خاصی نرسد.

۲) کمبود سرمایه و عدم جذب سرمایه

کمبود سرمایه یکی از مشکلات رایج کارآفرینان است. بسیاری از افراد به دلیل کمبود سرمایه اقدام به شروع نمی کنند و بسیاری دیگر، به دلیل تمایل زیاد برای اینکه صاحب ۱۰۰ درصدی کسب و کارشان باشند، از جذب سرمایه خودداری می‌کنند. باید بدانید که ۱ درصد چند میلیارد تومان بسیار بهتر از ۱۰۰ درصد صفر تومان است. پس با حوصله پیرامون سرمایه مورد نیاز برای شروع کسب و کار و راه های جذب سرمایه برنامه ریزی کنید تا با سرعت بیشتری به سوددهی برسید.

۳) عدم توجه به مدیریت مالی

در بسیاری مواقع نیز مشکل کمبود سرمایه نیست، بلکه چالش اساسی شیوه مدیریت آن است. در صورتی که مدیریت مالی به شکل کارآمدی پیاده سازی نشود، در بازه زمانی کوتاهی می توان تمامی سرمایه موجود برای پیش‌برد کسب و کار را از بین برد. بنابراین، در ارتقا دانش مدیریت مالی خود تلاش کرده و نیزسعی کنید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

۴) تیم ضعیف و ناکارآمد

در دنیای امروز، تیم و همکاری تیمی موضوع بسیار مهمی است. اینکه بتوانید بهترین افراد را برای کار خود انتخاب کنید و به مرور یک سیستم خلق کنید تضمین کننده حرکت رو به جلو کسب و کار شماست. خیلی افراد در بحث تیم مرتکب سهل انگاری می‌شوند و در بسیاری موارد از دوستان و نزدیکان خود که تخصص کافی را در زمینه مد نظر ندارد دعوت به همکاری می کنند. این افراد ممکن است به دلیل جذابیت کاری به تیم محلق شوند، اما انگیزه و صبوری لازم را برای آموزش دیدن و کسب تخصص نداشته باشند. شروع بیزینس مانند ساخت یک باغ است که نهال‌های آن لازم است با حوصله کاشته و نگهداری شوند. صبوری و تخصص کافی امری مهم است که به رشد این باغ کمک کرده و از نابودی درختان جلوگیری می‌کند. بنابراین، در انتخاب تیم و افراد متخصص دقت کافی را به خرج دهید.

۵) عدم شناخت بازار هدف

یکی از چالش های اساسی در شروع مسیر کسب و کار، عدم شناخت کافی نسبت به بازار هدف و حرکت بدون برنامه در این بازار است. لازم است بازار هدف مناسبی را انتخاب کنید و در مرحله بعد مشتریان و نیازشان را به خوبی درک کنید. در صورتی که به این موضوع توجه کافی را نداشته باشید، طبیعتا با گذشت زمان افرادی که قصد دارید خدمت و یا کالایی را به آن ها عرضه کنید، نسبت به شما بی تفاوت باقی خواهند ماند، زیرا دلیلی برای توجه به خدمت و کالا شما ندارند.

۶) عدم آنالیز رقبا

زمانی که بازاری را هدف قرار می‌دهید، باید تمامی رقبا در بازار هدف را تا جای ممکن آنالیز کنید. چرا که قرار است با این افراد به رقابت بپردازید. در صورتی که شیوه عملکرد و رفتار رقبای خود را مورد مطالعه قرار ندهید، احتمالا مشتری های آن‌ها نظرشان به سمت شما جلب نخواهد شد و تلاش‌های شما همواره بی نتیجه خواهد ماند یا حداقل بازدهی دلخواه را به همراه ندارد.

۷) به تعویق انداختن کارها

نظم و طبق برنامه پیش رفتن موضوع مهمی است. لازم است در ابتدا تمامی اقداماتی که باید پیاده سازی شوند را طرح ریزی کرده و طبق آن حرکت کنید. در مقاطی عملکرد و نتیجه به دست آمده را مورد آنالیز قرار دهید تا بتوان بازدهی طرح ریخته شده را ارزیابی کرد. اگر در انجام به موقع کارها و اقدامات ضروری تعلل کنید، طبیعتا همانند دومینو سایر کارها نیز به تعویق افتاده و همین امر سبب درجا زدن کسب و کار شما خواهد شد. پس منظم بودن و متعهد بودن به کارهایی که باید انجام شوند را در دستور کار خود قرار دهید.

۸) نبود بازاریابی مناسب

بازاریابی یکی از مهم ترین مباحث در شروع کسب و کار و نیز تداوم آن است. سعی کنید از افراد خبره در این حوزه کمک بگیرید و خود نیز در جهت ارتقا دانش و آگاهی خود پیرامون بازاریابی تلاش کنید. شکل بازاریابی روز به روز در حال تغییر و توسعه است. در صورتی که نسبت به آن بی توجه باشید، طبیعتا نتیجه خاصی حاصل نخواهد شد. شما اگر بهترین محصول دنیا را تولید و عرضه کنید، بدون بازاریابی مناسب اتفاقی نیوفتاده و فروشی حاصل نمی‌شود.

۹) عدم انعطاف‌پذیری نسبت به وضعیت موجود

بازار و محیط کسب و کار به‌طور مستمر در حال تغییر است. کارآفرینان باید بتوانند به تغییرات واکنش سریعی نشان دهند و استراتژی‌ کسب و کار خود را با توجه به این تغییرات اصلاح کنند. انعطاف ناپذیری، سبب می‌شود از رقابت جا بمانید و جبران زمان از دست رفته در چنین شرایطی نیز همراه با هزینه بسیار زیاد خواهد بود.

۱۰) نادیده گرفتن بازخورد مشتریان

بازخورد مشتریان یک منبع ارزشمند برای بهبود کیفیت خدمات و محصولات است. کسب و کارهایی که بازخوردهای مشتریان را جدی نمی‌گیرند و به آن‌ها عمل نمی‌کنند، احتمال شکست بالایی دارند. مخصوصا کسب و کارهای تازه تاسیس آن‌هم به واسطه افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده اند. این کسب و کارها هنوز مسیر مشخص خود را پیدا نکرده اند و ریسک های زیادی پیش روی آن‌ها قرار دارد. قرار نیست ۱۰۰ درصد برنامه و طرحی که ریخته شده، بدون توجه به وضع موجود و بازخورد مشتریان بهترین نتیجه را دهد. بنابراین، لازم است از روز اول برنامه ای جهت دریافت بازخورد مشتریان و مخاطبین خود داشته باشید. در چنین حالتی، خیلی سریع می توانید مشکلات و باگ‌های احتمالی کسب و کار خود را اصلاح کرده و در جهت بهبود آن تلاش کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مواردی پرداختیم که عدم توجه به آن ها می تواند کسب و کار تازه تاسیس را با خطرات بزرگی رو به رو کند. شایسته است به عنوان کسی که به تازگی بیزینسی را آغاز کرده، همواره در جهت ارتقا خود و نیز تیمی که دارید، تلاش کنید. آموزش مداوم و استفاده از تجربیات کسب و کارهای بزرگتر و قدیمی‌تر، به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. مهم این است که توجه داشته باشید همیشه می توان بهترین بود و این بهترین شدن، نیازمند عمل کردن و ارزیابی مداوم عملکرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *